Hoe je simpel een goede titel maakt (en zo pas écht mensen helpt met je tekst)

Titels - Psychologie - Tekst

Schrijf je met bloed, zweet en tranen een blog, nieuwsbrief of webtekst over psychologie of psychiatrie, wordt ie amper gelezen. Zonde van je werk. En jammer voor de mensen die ermee geholpen zijn. De allerbelangrijkste manier om dit te voorkomen? Zet een goede titel boven je tekst: gebaseerd op psychologie. Moeilijk? Nee hoor. Gelukkig zijn er handige formules voor. Die je alleen maar hoeft in te vullen. Zodat jouw hulp écht terecht komt bij wie het nodig heeft.

 

We leven in een informatiejungle

 

Waarom is een goede titel zo belangrijk om je doelgroep te bereiken? Omdat we tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien. Er is zóveel informatie. Google je bijvoorbeeld op ‘hulp bij depressie’, dan krijg je maar liefst 1.100.000 resultaten. Dan zijn er nog de folders bij de huisarts. Artikelen in tijdschriften. Advertorials in kranten.

Het is allesbehalve eenvoudig om hieruit de meest relevante informatie te selecteren. De ene tekst richt zich meer op jongeren. De andere op ouderen. Weer een andere gaat over een milde depressie. Of over een bepaalde therapievorm. Welke tekst biedt nu de beste oplossing voor jouw probleem? Het zou hartstikke fijn zijn als iemand je een handje helpt met kiezen. 

 

Een titel is een belangrijke wegwijzer

 

Jij kunt andere mensen helpen met het vinden van bruikbare informatie door een goede titel boven je tekst te zetten. Die de aandacht van jouw doelgroep trekt. En die uitnodigt om naar de volgende zin te gaan.

Ben je wel eens verdwaald in een écht bos? Herinner je je nog hoe je je voelde toen je opeens weer een routepaaltje zag? Zo’n zelfde soort functie vervult de titel van je tekst.

Maar hoe doe je dat nou, een titel kiezen die voor je doelgroep als wegwijzer fungeert?

Best simpel eigenlijk. En het kost niet eens veel tijd.

 

De ingrediënten van een goede titel

 

Wil jij jouw doelgroep écht bereiken? Dan moet je de titel van je tekst in de taal van je doelgroep schrijven. Dit voorbeeld laat zien waarom.

Stel je voor: je bent twintiger en hebt een sociale-mediaverslaving. Je surft op het internet naar tips & tricks om er vanaf te komen, en stuit op twee titels:

 

  • Afkicken van sociale media? Zo krijg je weer grip op je leven (want de gevolgen zijn erger dan je denkt)
  • Hulp bij sociale-mediaverslaving

 

Welke titel klik jij aan? Juist: de eerste. Waarom? Omdat je denkt: dit gaat over mij! Je herkent (indirect) je probleem, gewenste oplossing en grootste drempel erin (‘het valt toch eigenlijk wel mee?’). Zelfs je woordgebruik (‘afkicken’) zie je terug.

Dus wil je dat bepaalde mensen zich aangesproken voelen door de titel van je tekst? Dan zijn hun PROBLEMEN, gedroomde RESULTATEN, DREMPELS en BEZWAREN (om die resultaten te bereiken) daarvoor de benodigde ingrediënten.  

Het enige wat je hoeft te doen, is ze te achterhalen en in de titels van je teksten te verwerken. Met deze drie titelformules doe je dat op een eenvoudige manier.

 

Deze titelformules werken goed in de geestelijke gezondheidszorg

 

Zelf leerde ik allerlei titelformules, waarmee je je doelgroep écht bereikt, onder andere van een bekende reclameschrijver: Peter Post. De drie formules die ik je hier geef, komen van hem. Ze sluiten bijzonder goed aan bij mensen met psychische klachten. Maar ze werken eigenlijk altijd en overal.

De meeste titelformules bevatten twee van de vier ingrediënten voor goede titels. Anders worden ze te lang. Net als de ingrediënten, zijn ook de formules zelf gebaseerd op psychologie. Je hoeft ze alleen maar in te vullen. Door de tekst tussen vierkante haakjes toe te spitsen op je doelgroep.

 

Titelformule 1 – Je hoeft niet/geen [voorbeeld voor anderen] te zijn voor/om [gedroomd resultaat]

 

Voorbeelden:

  • Je hoeft geen Wim Kieft te heten om van je cocaïneverslaving af te komen
  • Je hoeft geen Superwoman te zijn om je spinnenfobie vaarwel te zeggen
  • Je hoeft niet als een professional te schrijven om door veel mensen gelezen te worden

 

De psychologie achter deze titelformule:

Mensen denken vaak dat ze iets niet kunnen. En dat houdt ze tegen om hun dromen achterna te gaan. ‘Dan had ik al veel eerder moeten beginnen’. ‘Daar heb ik het talent niet voor’. ‘Ik heb geen partner die me ondersteunt’. Met deze titel ontkracht je dit soort DREMPELS en BEZWAREN meteen.

 

Titelformule 2 – Herken jij de [cijfer] (eerste) voortekenen/signalen/verschijnselen/symptomen van [probleem]?

 

Voorbeelden:

  • Herken jij de 7 voortekenen van een depressie?
  • Herken jij de 11 eerste symptomen van dementie?
  • Herken jij de 7 signalen van een dissociatieve identiteitsstoornis bij patiënten wel?

 

De psychologie achter deze titelformule:

Mensen houden niet van gevaar. En een probleem verwijst daarnaar. In je hersenen gaat dan automatisch een lampje branden: ‘hé, dat moet ik zien te voorkomen’.

 

Titelformule 3 – [SEO-zoekterm] waarmee je/ervoor zorgen/zodat [gedroomd resultaat]

 

Wil je dat jouw tekst hoog in Google komt? Dan moet je de belangrijkste woorden waarop je doelgroep zoekt, bij voorkeur vooraan in je titel zetten. Daarover vertel ik in een ander blog meer. Soms is het een beetje schipperen tussen een goede titel voor Google en een die je lezer het meest aanspreekt. Met deze titelformule sla je makkelijk twee vliegen in een klap.

 

Voorbeelden:

  • Cognitieve gedragstherapie: zodat je eindelijk weer doorslaapt
  • Tips bij rouwverwerking die ervoor zorgen dat je sneller licht aan het einde van de tunnel ziet
  • 3 formules voor goede titels waarmee je pas écht mensen helpt

 

Wat vind jij van deze drie titelformules? Ik ben heel benieuwd welke titel jij ermee bedenkt voor je eigen tekst! Leuk als je het met me deelt in de reactieruimte hieronder.

P.S. Wil je meer van dit soort handige titelformules, zodat je schrijfwerk nooit meer voor niks is geweest? Mail me je uitdaging en vermeld dat je dit blog hebt gelezen. Als dank beloon ik je er met drie extra.

Leave a Reply

*