Waarom je psychologie in de titels van je teksten moet stoppen (en zo pas écht mensen helpt)

Titels - Psychologie - Tekst

Schrijf je met bloed, zweet en tranen een blog of nieuwsbrief over psychologie of psychiatrie, wordt ie amper gelezen… Zonde van je werk. En jammer voor de mensen die ermee geholpen zouden zijn. De allerbelangrijkste manier om dit te voorkomen: zet goede titels boven je teksten. Gebaseerd op psychologie. Moeilijk? Nee hoor: gelukkig zijn er handige formules voor, die je alleen maar hoeft in te vullen. Zodat jouw hulp écht terecht komt bij wie het nodig heeft.

 

Mensen worden bedolven onder de informatie

 

Waarom is een goede titel zo belangrijk? Dat heeft alles te maken met de informatiejungle, waarin we ons tegenwoordig bevinden. Google je bijvoorbeeld op ‘hulp bij depressie’, dan krijg je maar liefst 1.100.000 resultaten. Dan zijn er nog de folders bij de huisarts. Artikelen in tijdschriften. Advertorials in kranten…

Het is dus allesbehalve eenvoudig om hieruit de juiste informatie te selecteren. De ene tekst richt zich meer op jongeren. De andere op ouderen. Weer een andere gaat over een milde depressie. Of over een bepaalde therapievorm. Welke tekst biedt nu de beste oplossing voor jouw probleem? Het zou hartstikke fijn zijn als iemand je een handje helpt met kiezen. 

 

Titels zijn belangrijke wegwijzers

 

Jij kunt mensen helpen met het selecteren van relevante informatie, door goede titels boven je teksten te zetten. Die de aandacht van jouw doelgroep trekken. En uitnodigen om naar de volgende zin te gaan. Net als dat je na een lange vlucht op een vreemd vliegveld landt. Tussen de krioelende menigte probeer je de juiste uitgang te ontwaren. En opeens zie je iemand een bordje omhoog houden met jouw naam erop. Wat een opluchting.

Zo’n zelfde functie vervult de titel van je tekst.

Maar hoe doe je dat nou, een titel kiezen die voor je doelgroep als wegwijzer fungeert?

Best simpel eigenlijk. En het kost niet eens veel tijd.

 

De ingrediënten van goede titels

 

Wil jij ervoor zorgen dat de mensen uit jouw doelgroep zich aangesproken voelen door je tekst? Dan moet je de titel van je homepage, inschrijfpagina – of andere tekst die aanzet tot actie – in hun taal schrijven. Dit voorbeeld laat zien waarom.

Stel je voor: je bent twintiger en hebt een sociale-mediaverslaving. Je surft op het internet naar tips & tricks om er vanaf te komen, en stuit op twee titels:

 

  • Afkicken van sociale media? Zo krijg je weer grip op je leven (want de gevolgen zijn erger dan je denkt)
  • Hulp bij sociale-mediaverslaving

 

Welke klik jij aan? Juist: de eerste. Waarom? Omdat je denkt: die gaat over mij. Je herkent (indirect) je probleem, gewenste oplossing en grootste drempel (‘het valt toch eigenlijk wel mee?’). Zelfs je woordgebruik (‘afkicken’) zie je erin terug.

Wil jij de leden van je doelgroep laten weten dat jouw tekst hulp biedt bij hun probleem? Dan zijn hun PROBLEMEN, gedroomde RESULTATEN, DREMPELS en BEZWAREN (om die resultaten te bereiken) daarvoor dus de benodigde ingrediënten.  

Het enige wat je hoeft te doen, is ze te achterhalen en in de titels van je teksten te verwerken. Met deze titelformules doe je dat simpel en snel.

 

Deze titelformules werken goed in de geestelijke gezondheidszorg

 

Zelf leerde ik de titelformules, waarmee je je doelgroep écht bereikt, van een bekende reclameschrijver, Peter Post. De drie formules die ik je hier geef, sluiten bijzonder goed aan bij mensen met psychische klachten. Maar ze werken eigenlijk altijd en overal.

De meeste titelformules bevatten twee van de vier ingrediënten voor goede titels. Anders worden ze te lang. Net als de ingrediënten, zijn ook de formules zelf gebaseerd op psychologie.

Pas in onderstaande titelformules de tekst tussen vierkante haakjes aan je doelgroep aan.

 

Titelformule 1 – Je hoeft niet/geen [voorbeeld voor anderen] te zijn voor/om [gedroomd resultaat]

 

Voorbeelden:

  • Je hoeft geen Wim Kieft te heten om van je cocaïneverslaving af te komen
  • Je hoeft geen superwoman te zijn om je spinnenfobie vaarwel te zeggen
  • Je hoeft niet als een professional te schrijven om door veel mensen gelezen te worden

 

De psychologie achter deze titelformule:

Mensen denken vaak dat ze iets niet kunnen. En dat houdt ze tegen om hun dromen achterna te gaan. ‘Dan had ik al veel eerder moeten beginnen’. ‘Daar heb ik het talent niet voor’. ‘Ik heb geen partner die me ondersteunt’… Met deze titel ontkracht je dit soort DREMPELS en BEZWAREN meteen.

 

Titelformule 2 – Herken jij de [cijfer] (eerste) voortekenen/signalen/verschijnselen/symptomen van [probleem]?

 

Voorbeelden:

  • Herken jij de 7 voortekenen van een depressie?
  • Herken jij de 11 eerste symptomen van dementie?
  • Herken jij de 7 signalen van een dissociatieve identiteitsstoornis bij patiënten wel?

 

De psychologie achter deze titelformule:

Mensen houden niet van gevaar. En een probleem verwijst daarnaar. In je hersenen gaat dan automatisch een lampje branden: ‘hé, dat moet ik zien te voorkomen’.

 

Titelformule 3 – [SEO-zoekterm] waarmee je/ervoor zorgen/zodat [gedroomd resultaat]

 

Wil je dat jouw tekst hoog in Google komt? Dan moet je de belangrijkste woorden waarop je doelgroep zoekt, bij voorkeur vooraan in je titel zetten. Daarover vertel ik in een ander blog meer. Soms is het een beetje schipperen tussen een goede titel voor Google en een die je lezer het meeste aanspreekt. Met deze titelformule sla je makkelijk twee vliegen in een klap.

 

Voorbeelden:

  • Cognitieve gedragstherapie: zodat je eindelijk weer doorslaapt
  • Tips bij rouwverwerking die ervoor zorgen dat je sneller licht aan het einde van de tunnel ziet
  • 3 formules voor goede titels waarmee je pas écht mensen helpt

 

Wat vind jij van deze drie titelformules? Ik ben heel benieuwd welke titel jij ermee bedenkt voor je eigen tekst! Leuk als je het met me deelt in de reactieruimte hieronder.

P.S. Wil je meer van dit soort handige titelformules, zodat je schrijfwerk nooit meer voor niks is geweest? Mail me je uitdaging, dan beloon ik je met drie extra formules voor goede titels.

Leave a Reply

*