Prijs gewonnen
In de zomer van 2019 deed ik mee aan de wedstrijd 'beste koppenbedenker' van De Redactie.
De Redactie is een bekende aanbieder van detacheringen, trainingen en nieuws op het gebied van schrijven. De opdracht was: 'Deze tekst mist een goede online kop. Kan jij er één bedenken?' Tot mijn blijdschap won ik een mooie kop. Maar dan een om uit te drinken. Hoe ik tot die winnende titel kwam? En hoe jij er misschien volgend jaar een bedenkt?
Van levensbelang
Koppen zijn voor teksten wat eten voor mensen is. Zonder een goede kop sterft je tekst een stille dood. Vooral op het internet, waar meer dan 4 miljoen nieuwe blogs per dag verschijnen (volgens Hostingfacts.com). Met een verleidelijke kop trek je de aandacht van je lezer en zorg je ervoor dat die verder leest. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat 80% van de mensen alleen maar titels leest.
Google-proof
Om een kop te bedenken die nieuwsgierig maakt en ervoor zorgt dat mensen de rest van de tekst lezen, begon ik met trefwoordonderzoek. Want als je de juiste online zoekwoorden niet gebruikt, weet Google niet waar hij je tekst moet plaatsen. Om ervoor te zorgen dat 'mijn titel' hoog in Google kwam, vroeg ik me af: wat belooft deze tekst? En welke trefwoorden gebruiken mensen om dit soort informatie te zoeken? Uit mijn onderzoek bleek dat de zoekterm 'begrijpelijk schrijven' een goede match was. Die vat goed samen waar de tekst over gaat, relatief veel mensen zoeken erop en er zijn weinig schrijvers die ermee concurreren.
Maar met alleen een Google-proof trefwoord had ik nog geen pakkende kop...
(Gelet op de concurrentie in Google moest mijn kop hoe dan ook pakkender zijn dan die van anderen.)
Gedroomd resultaat
Daarom vroeg ik me na het trefwoordonderzoek af: wat is het voordeel van begrijpelijk schrijven? Want een lezer zoekt geen middelen, maar resultaat. Ik kwam op: 'een heldere boodschap'. Met dit gedroomde resultaat van potentiële lezers vulde ik de details in. Die maken een bericht geloofwaardig en levendig. In de tekst bij de wedstrijd stelt de schrijver de lezer bijvoorbeeld vijf vragen. Dat is een goed detail om te benutten in de titel. Want mensen zijn dol op lijstjes en getallen.
Kon ik ook iets doen met beeldspraak, een ander belangrijk detail? Mensen denken namelijk in plaatjes. Die roepen weer een bepaalde emotie op waarmee je je voordeel kunt doen. Mijn eerste associatie bij 'helder' was 'glas', misschien door het verband met de opdracht: verzin een pakkende kop.
Maar met dit gedroomde resultaat en deze opvallende details had ik nog geen goede online kop...
Volledig zichtbaar
Na het bepalen van de juiste woorden en details voor mijn kop, kwam ik bij de volgende stap: het bepalen van de juiste lengte. Want het gaat niet alleen om de juiste woorden, maar ook om de lengte van de titel. Voor de vindbaarheid in Google maakt het niet uit hoeveel woorden er zijn. Maar wil je zoveel mogelijk kliks op je titel krijgen? Dan is het aan te raden om op het juiste aantal tekens te letten. Je wilt namelijk een kop kiezen die volledig zichtbaar is in Google en niet wordt afgebroken door drie puntjes.
Een handig hulpmiddel om de juiste titellengte te bepalen is de website Meta Tags. Hierop kun je testen hoe je titel eruit komt te zien op Google, LinkedIn, Twitter en andere sociale media.
Hieronder zie je een voorbeeld:
Links in het middelste blauwe vak zie je welke titel ik invulde. Rechtsboven zie je hoe de kop eruit komt te zien in Google (het belangrijkste valt weg). En daaronder zie je de weergave op Facebook.
Nieuwgierig?
Ben je nieuwsgierig naar de kop waarmee ik de wedstrijd won? Hier is hij:
Begrijpelijk schrijven? 5 vragen waarmee je boodschap glashelder wordt
Wat vind je ervan? Wekt mijn kop ook jouw nieuwsgierigheid op?
Lees dan ook mijn andere gratis tips en ontdek of ik de goede tekstschrijver ben voor jou.